Traditii pierdute – Calusarii si Dubasii

….La mine in zona, de fapt cam in tot judetul, este traditia ca de Craciun sa vina cu colinda Calusarii si Dubasii :D :D daca e satul intins pe suprafatza mare atunci au nevoie de 2-3 zile pana al pot strabate pe tot ca se mai opresc mai beau, mai manaca, se harjonesc cu fetele… isi aleg viitoarele sotii… iar mai beau, iar mai manaca si tot asa…. asa ca uneori trece o zi si ei nu au terminat o strada de colindat… mai ales calusarii care se si obosesc deoarece dansul lor e foarte complicat si solicitant dupa cum puteti vedea mai jos.

Traditia spune ca si dubasii si calusarii trebuie sa fie feciori necasatoriti… din pacate asta s-a pierdut de ceva timp si pentru a salva traditia de la moarte (oricum iminenta) de multe ori in trupele de Dubasii vedem si persoane foarte in varsta.. mai putin la Calusari, ca acolo trebuie sa sari si sa tzopai :D :D :D si asta dupa o anume varsta e mai greu ! :D

…Cam in toate localitatile comunei exista trupa de Dubasi si trupa de Calusari, “locurile” bine stabilite din cadrul grupului se mostenesc din tata in fiu de multe ori, vataful, casierul..etc sant cei mai onorabili, iar daca satul este mare pot exista mai multe trupe de Dubasi ori de Calusari fiecare incercand sa fie mai bun decat ceilalti si sa castige mai multi bani… daca satul e mai mic atunci poate exista doar una dintre ele, doar trupa de Dubasi ori doar de Calusari…

Ei bine la mine in sat nu avem nici trupa de Calusari…. nici de Dubasi, e liniste si pace… atat de multa liniste incat trebuie sa te ciupesti sa vezi daca mai traiesti ori nu !

In video aveti cei mai tari Dubasi din judetul meu… si cea mai tare trupa de Calusari, calusarii din Mada urmati de cei din Romos !

Videoclipul de mai jos de la minutul 4 este impresionant, este dansul Caluseresc care se dansa si in localitatea mea… va zic ca nu exista nimic mai impresionant decat sa auzi trupa de Calusari trecand pe strada… acele cateva sute de zurgalai pe care ai au la picioare fac un zgomot specific pe care nu-l mai uiti cat traiesti !…

 

 

13 comentarii

  1. Si o filmare “neregizata” cu Calusarii din Orastioara de sus !

  2. dansul calusarilor de la voi difera de cel din sud dar e fain,mi-a placut! :)

    • :D Ma bucur mult, Pandhora !
      Sa stii ca si la noi difera mult de la o localitate la alta, si dansul si portul popular !

  3. daca nu pastram traditiile, le pierdem… De aceea nici cu impodobitul bradului inainte de seara de Ajun nu sunt deacord! candva, copiii nici nu vor mai sti ce semnifica de fapt Craciunul!
    Imbratisari si numai ganduri bune, Ninu draga!

    • Da… Carmen, si au fost multe traditii frumoase care deja s-au pierdut si care incet, incet se vor pierde…nu putem lupta cu progresul, chiar si religiile se supun progresului… si evolueaza… obiceiurile populare sunt mult mai fragile :(… Nu avem cum sa ne opunem !

      Sarut mana, Carmen, An nou fericit !

  4. ce păcat !!!

  5. Eu stiu de la bunica mea de Dubasi si de Calusi si de cum se joaca Halaripa. Copiii din ziua de azi insa le vad si le aud tot mai rar. Ma bucur ca ai scris despre ele, caci aceste dansuri imi sunt si mie tare dragi. Felicitari, Ninule!

    • Da, Alina, si in zona mea de acum inainte copii vor sti despre calusari doar din auzite… vor ramane filmarile de pe internet dovada… apoi toata lumea va uita… Daca cineva le spunea acum 20 de ani oamenilor din localitatea mea ca acest obicei va dispare… nimeni nu credea… si uite ca e istorie :(

  6. Wow ! Super ! Pe primii i-am si pus chiar acum si pe blogul meu in lb norvegiana. Am pus si niste calusari, dar cred ca erau altii, dar tot de pe undeva de pe langa Hunedoara. Eu ma innebunesc dupa franjuri + si dupa pompoane atarnate din palarii. Tin minte ca odata cand aveam poate 5 ani, m-a intrebat mama daca voiam sa ating niste franjuri din astea dintr-o uniforma de dans popular, ca aveam o matusa de-a 2-a care dansa popular profesionist si ne-a invitat odata in culise la un spectacol, si m-a vazut ca ramasesem cu gura cascata, si eu tare as fi vrut sa mangai pompoanele si franjurile alea, dar m-am intimidat si am zis ca nu vreau, si acum uite ca nu am apucat sa ating niciodata asa ceva. Si zurgalaii imi plac, dar clopotei am mai vazut si prin alte locuri, pt mine unice erau (si raman) franjurile si pompoanele. Si la capra tot franjurile imi plac cel mai mult, dar nu cred ca am vazut vreodata vreo capra de aproape (din asta artificiala de Anul Nou, ca din aia naturala cred ca am vazut odata la o gradina zoologica). Pene de paun am mai vazut si nu ma pasioneaza asa de tare, dintre pene cred ca ma fascineaza mai mult alea de gasca care erau folosite drept instrumente de scris cu cerneala, pt ca eu sunt fan ff mare si de diverse rechizite de birou.

    La multi ani !

    • Mai, sa stii ca nici eu nu sant de acord cu penele de paun… adica nu ne reprezinta si la portul popular se foloseau numai pene de fazan care traia la noi… nu-i vad pe stramosii nostrii importand pene de paun pentru costumul popular :D :D e o gaselnita chicioasa !..

      La multi ani, Rudolph, multa sanatate si fericire iti doresc !

      • Ba nu e. Costumele populare evolueaza si ele ca si oamenii. Pai de exemplu de ce ar trebui sa-l consideri costum national pe ala din sec. XIX si nu pe ala din secolul XVII? Si nu-s la fel! Au trecut 200 de ani peste primul. Si a evoluat.
        Cred cu tarie ca daca gobaia aia ar fi patrulat campiile prin secolul XV, clar de paun isi puneau pana fiindca e colorata si romanilor le plac chestiile colorate. Doar ca, ghinion, inca nu era vietatea prin locurile alea ca sa fie jumulita. Acum e. Asadar costumul a evoluat. Tot a fost la vremea lui kitsch Florine. Doar ca dupa vreo 50 de ani ori ce kitsch devine arta :)).

        • “dupa vreo 50 de ani ori ce kitsch devine arta “.
          Foarte tare ! :D :D
          Sper sa fie gasita de generatiile viitoare
          si lumea sa o puna status pe facebook ! :D :D

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 191 other followers

