Porumbei Romanesti de zbor la inaltime si joc

Nu mai e noutate ca pe lume exista peste 500 de specii diferite de porumbei, unele pentru zbor la distanta si orientare, unele pentru zbor la inaltime, unele pentru joc si invartitura si unele pur si simplu de frumusete… ori cum ar fi cei din grupa porumbeilor gaina care sant crescuti pentru sacrificat . Ei bine printre aceste multe rase exista doua exceptionale si care ambele se trag din Romania, una este Zburatorul de Galati, (s-au porumbelul Galatean ) si alta Zburatorul cu dublu mot de Transilvania (s-au Dublu Motatul de Ardeal ) importate masiv din Ro peste hotare aceste rase de porumbei sant bunicii multor alte rase de jucatori si zburatori din lume insa putina lume stie (chiar si in tara noastra ) ca de fapt matca celor mai buni porumbei de zbor la inaltime si joc este aici in Romania !

Am crescut cu porumbeii alaturi, bunicul meu a avut porumbei toata viata lui, si de mic am iubit aceste 2 rase de porumbei romanesti exceptionali, am ramas uimit cand am vazut la Discovery Chanel un reportaj facut in Orient si crescatorii Turci aveau doar rase de porumbei nationale, la fel si Iranienii, si Marocanii ( tari unde se cresc porumbei intensiv si unde fiecare familie creste porumbei cum se cresc la noi la tara gainile )… iar noi am renuntat extrem de usor la rasele noastre nationale de porumbei si am adus altele care (culmea) se trag tot din ai nostrii doar ca sant mai indepartati de matca si mai fara valoare..

Abia astept sa-mi termin gardul la curte integral si apoi sa-mi construiesc o voliera si sa-mi cumpar 4 porumbei dublu motati de Transilvania… de multa vreme am asta in plan… Nu o sa uit niciodata ziua (imediat dupa moartea bunicului meu ) in care fratele meu ajutat de vecini au taiat toti porumbeii ramasi de la bunicul si i-au impartit intre ei… Eu stateam la geam si plangeam… sperand ca ai impresionez si vor lasa in viata macar cativa de care imi placea mie mai mult… dar nu am avut succes, au taiat si au mancat munca de o viata a bunicului meu… El selectiona si imperechea exemplarele mai performante pentru a obtine unele exemplare deosebite care se rasuceau peste cap (moriscari ) ori care zburau atat de sus pana dispareau…

Dupa cum stiti cei care ma cunoasteti, am avut in trecut inca o tentativa nereusita de a creste porumbei… dar poate de data asta voi reusii :)))))))) !

Lista speciilor de porumbei inregistrate  (exista multe neinregistrate )

26 comentarii

  1. alinapanaite

    Extraordinar documentarul! De cate ori aud povestea cu fratele tau care a casapit porumbeii bunicului ma intristez. Mare adevar spune dl Piussi la sfarsitul documentarului – porumbeii te invata sa te porti; numai uitandu-te la ei cum se comporta si iti dai seama cate mai avem de invatat. Iti doresc sa-ti implinesti dorinta!

    • Multumesc mult, Alina !
      Mie mi-a placut declaratia sorei d-lui Piussi care a zis ca pentru ea toti porumbeii sant la fel :D… pentru multa lume e asa.
      dar Bunicul meu a lucrat la porumbeii lui 40 de ani sa obtina cativa care urcau si sus si de acolo se aruncau in tumbe spre pamant…. iar unii strangeau doar o aripa si una o lasau deschisa si cadeau in spirala… era incredibil, un adevarat spectacol… Munca de o viata distrusa in cateva minute…

      Uite un filmulet despre porumbeii de joc luat de pe Discovery

      • alinapanaite

        Uau, ce acrobati! Incredibil! Chiar nu am mai vazut asa ceva! Multumesc!

        • ioana

          Uau, ce fain este! Imi place foarte mult

  2. Si de care iti iei? Te-ai hotarat? Ai vreo preferinta? 🙂

    • „Abia astept sa-mi termin gardul la curte integral si apoi sa-mi construiesc o voliera si sa-mi cumpar 4 porumbei dublu motati de Transilvania… de multa vreme am asta in plan… ”

      Vezi ? Scrisesem in articol… dar nu ai fost atent ! :)))
      Acum daca am posibilitatea sa gasesc as lua si Galateni, totusi in zona mea nu prea exista. Cine vrea porumbei trebuie sa mearga cale de cateva judete 😦
      iar cu un taxi e exagerat de scump un asa drum :(…Inca nu stiu nici eu cum voi proceda :)))))))))))))))

  3. Da, am citit gresit :)) Am inteles complet altceva :)). Se pot amesteca oare? Sau e pacat?

    • Adica cum sa se amestece ? :))))))

      • Adica sa iei femele de un fel si masculi de alt fel. Un fel de combinata a celor doua, un hibrid.

        • Aaaa, da. Foarte multa lume are hibrizi, de fapt e si indicat asa, urmasii de multe ori au rezultate deosebite la zbor..
          Un astfel de amestec a dat unui crescator Rus o noua specie de porumbel care zboara pe loc…. ca si pasarea colibrii… Zboara in sus perfect vertical, e mare nebunie cu aceasta rasa… sa am asa ceva as aduna la mine in curte toate televiziunile :)))

          Toate rasele din lume de porumbei sant rezultatul incrucisarilor dintre diferite rase… asa ca se credea ca toate combinatiile posibile au fost facute si nu mai pot aparea surprize… si totusi uite ca Rusii au reusit prin combinatii secrete sa otina aceasta rasa incredibila.

          • Nu or fi transgenici? Ca soarecii Kadiei? Ca atunci poti sa le faci orice. Daca stii care-i gena pe care vrei sa o transformi.

            • Pai asculta si tu ce se spune in comentariul filmului ca eu degeaba ascult ca nu inteleg o boaba, filmuletul l-am primit de pe forumul crescatorilor de porumbei… dar nu are cine face subtitrarea :)))) noi doar din ce am vazut vorbim… de inteles nu intelege nimeni nici o boaba.

              • Nu pot sa-l vad pe pad. Ma uit de pe computer si-ti spun

            • Ok, multumesc mult !

  4. diverse

    Placuta indeletnicire! Ce frumos este motatul! 🙂

    • Sa stii ca la tara asta e ceva perfect normal, daca vorbesti cu un taran despre cresterea gainilor nu o vede ca pe ceva asa deosebit desi uneori generatii intregi de oameni au perfectionat diverse rase de gaini fara sa-si dea seama ca le pot inregistra sa devina rasa de sine statatoare… asa e si cu porumbeii.

  5. zincabeiu

    Poftimmmm?

  6. Ma gandeam eu , Ninule , ca ai sa faci postare cu inaripatii 😀
    Mdea…ai deschis cutiuta cu amintiri din mintea mea…la tara , unde imi petreceam unele vacante , aveam veri pasionati de porumbei . Ii cresteau cu fala si cu pasiune , nu pentru a-i manca.Acolo nu se cumparau pe bani hulubii, ci se facea troc cu diverse produse si schimbul de porumbei era incurajat…cam cum faceam cu timbrele…daca aveai dublura. 🙂 Si imi amintesc ca cei mai frumosi era porumbeii jucatori , cel putin asa le spuneau verii mei , cei care se inaltau si faceau tumbe in aer…statea toata gasca de copii si ii urmaream fascinati cum fac asta…Era intrecere , se numarau tumbele si sti ceva?Fiecare posesor de porumbei isi cunostea orataniile proprii. Si cel mai fain era cand dadeau roata eretii si ulii pe deasupra satului…era o nebunie sa urmaresti hulubii , cum se spune acolo , cum se anuntau intre ei si dadeau alarma…ba inca luau aminte si gainile si clostile curtii. O adevarata comunitate pasareasca. 🙂

    • Cand avea bunicul meu porumbei toti copii din sat veneau la el la poarta sa intrebe daca nu are porumbei de dat…
      Dar nu le dadea decat daca veneau cu parintii ca a dat de cateva ori dupa aia au venit mamicile la el cu scandal :)))))))))
      Si el ai dadea gratis, cam 4 bucati de caciula, mai multi nu dadea la o persoana
      dar daca afla ca i-a taiat dupa aceea ori ia vandut… apoi ala nu mai vedea in veci ceva de la el :)))))))))
      La noi prima data cand aparea uliul prima data striga o cotofana care avea cuib in nucul nostru din capatul gradinii si care era extrem de ocrotita tocmai pentru asta :))) apoi urma cocosul..si atunci toti porumbeii intrau in podul casei unde aveau porumbarul lor.

      Frumoase amintiri avem noi, Ana Maria ! :)))

      • Asa e Ninu : avem amintiri frumoase! Suntem binecuvantati! 🙂
        Ma gandesc la ai mei copii , ei nu pot povesti cum s-au urcat in copac si au cazut de acolo pentru ca s-a rupt craca sub ei….si nici ca si-au pus curul gol in urzici cand i-a taiat pisarea…. 😀 😀 😀
        Dar revenind la porumbei….recunosc ca si eu am amintiri frumoase legate de hulubi!

  7. Nu stiu daca ma crezi dar chiar astazi am vazut de vanzare intr-o colivie 2 porumbei de aia maro cu freza.
    Mie nu-mi plac porumbeii dar si taica-meu avea cand era copil si si sotul meu a avut porumbei cand a fost mic si a avut si o ….hmm imi scapa acum cum se numeste cioara aia cu pene albe si negre…si a avut si o cioara care pana la urma peste vreo 2 ani a plecat si ea cu ciorile.

  8. Adica stai sa nu ma ia gura pe dinainte, :P, asa cred ca de astia erau porumbeii….eu nu ma pricep la porumbei , habar nu am , poate exista rase care seamana intre ele, dar daca frezatul asta maro are coada (desfacuta) asa ca un avantai atunci de astia erau.
    Caci la asta ii vad numai freza nu si coada, oricum culoarea+ freza era aceeasi.

Lasă un răspuns

